Šuplík, nebo-li česky zásuvka bývalo v lidové hantýrce označení místa, kam šlo schovávat různé tajnosti a věci soukromé s nadějí, že někdy, za moc dlouho, až budete mít náladu, chuť a bude ta vhodná doba, se k nim zase vrátíte a budete moci zavzpomínat na věci pěkné a pro vás důležité. V tomto šuplíku toho zase tolik nenajdete, ale chcete-li zavzpomínejme alespoň na jedny Vánoce (1995) :
a nebo jiné příběhy : Singularita (1992), Sféra (1992), Paraboloid (1992), Anténa (1991), Kamení (1991), Vlak (1992), Mobil (2007), Mezi Eufratem a Tigridem (1996/1997).
Vánoce
Sešli jsme se v šéfově kanceláři na sklonku posledního týdne před Vánoci na jakési předvánoční besídce. Měl jsem před závěrečnými státnicemi a obhajobou mé diplomové práce. K mojí radosti jsem tam byl ale svým školitelem přizván také. Navštívil nás jeden známější český fyzik a jeden bývalý student naší fakulty, který se vracel na Vánoce domů z Kanady, kde právě dokončoval svůj doktorát. Bylo to příjemné povídání v užším kruhu několika lidí z našeho pracoviště a oněch dvou "externistů".
Zajímavé bylo slyšet, jakými problémy se zabývají kolegové jinde, ale povídalo se i o Kanadě a životě tam obecně. O jejich školství, vědě, ale i zvyklostech obyčejného života. Přišla řeč i na mnoho dalších perliček a "drbů". Témat se tam za to sezení probralo hodně...
Přitom však může být až "blaživé", jak se taková vědecká komunita může někdy dobrat od nevinného laškování až k hlubokomyslnému se zamýšlení nad filosofií života. Ti starší tam sedící se totiž svorně shodovali v tom, jak vše rychle utíká, a že i čas jejich života (jak stárnou) běží stále rychleji a každý rok je teď prý už kratší a kratší, než byly ty roky za mládí, dokud studovali... Jeden náš profesor se pak s úsměvem zmínil, že tam ale bývá na konci toho stárnutí jistá nespojitost. Je ale otázkou, zda je to nespojitost "integrovatelná" .
A kdosi ze zúčastněných to k všeobecnému veselí kvitoval: "No, bohužel se však ukazuje, že ne všichni lidé si to jsou ochotni připustit... "
Lze jen doufat, že podobný "nadhled" vydrží vědecké komunitě i nadále, že opět budou Vánoce...
A zde jsou ještě příběhy staršího data:
Singularita
Bylo to někdy před vánoci, když na základě pozdního příchodu
našeho spolužáka nám začal při cvičení z fyziky pan docent vyprávět o svém
profesorovi, který za svého studijního pobytu v Moskvě navštívil v rámci exkurse
Kreml. Tam jim prý hrdě ukazovali sešitek, kde si sám V.I.Lenin zapisoval
všechny pozdní příchody poslanců a soudruhů na schůze a jednání... Na konci
hodiny jsme seděli v laborce. Protože jsme měli naměřeno, zbyla chvíle času.
Nevím už, jak na to přišla řeč, ale dostali jsme se až k "singularitě" a Bohu.
Šlo vlastně o rozhovor pana docenta se třemi studenty sedícími v první lavici,
ale bylo to zajímavé... Vlastně ta debata začala kdesi v okolí teplot u
absolutní nuly. Pan docent řekl něco o vlastnostech látek pod teplotou absolutní
nuly. Těžko říci, zda nás tím chtěl zkoušet, ale reagovali jsme otázkou, jak je
možné to zjistit. Odpověděl, že experimentem. A někdo řekl, že nejníže
"vyrobené" teploty jsou asi 10-4 [K]. Opravil nás, že v dnešní době to je již
10-8 [K]. (Tedy skoro teplota absolutní nuly: oněch cca minus 273.15°C.) Ve
vzduchu však viselo setkání s hranicí našich představ. Nastala chvíli odmlka a
za chvíli, jakoby o něčem jiném, začal pan docent: "To máte jako s Bohem, taky
přece není." Následovalo několik vtipů na církev, kněze a zázraky... Pak ale
řekl, že vlastně to nejlepší, co k tomu slyšel, je výrok Dirakův: "Pokud je
nějaký Bůh, je jím singularita v počátku." To by si ještě byl schopen
představit, ale nějaký takový Bůh jako soudce dobra a zla, to přeci ne...
Nebyla už možnost a příležitost to ve škole rozebírat. Snad lze ale
říci, že každý člověk ve své mysli na Boha místo má a k němu spěje. A není-li to
Bůh křesťanský, Ježíš Kristus a Vykupitel, je to "absolutní horizont",
"transcendentno" nebo jen různé představy a projekce typu "science-fiction",
různá UFO apod. V tomto smyslu je asi i představa matematické singularity ve
velkém třesku v počátku jen jakýmsi krajem našeho poznání, kde Boha potřebujeme,
protože dál se již odvážit nemůžeme. A dokonce i známý fyzik S.W. Hawking nabídl
v jedné populární knížce Boha jako odpověď na otázku: "Proč se Vesmír vůbec
odvažuje existovat?"
Neozval jsem se tehdy, ale myslím, že tvrdit: "Bůh
není", nelze. Exaktně to nejde dokázat. Nejsem schopen říci, že "Bůh je", ale
ani nikdo jiný nedokáže vysvětlit jeho neexistenci. Naše představy o světě kolem
nás jsou často dokonalé. Nemohu však dokázat, že mimo tyto představy, "logický
systém" a zkušenosti, neexistuje ještě svět "jiný", resp. "širší" a "skutečný",
kde je místo právě i na Boha a to, před čím se ve svém světě bráním, nebo naopak
mi tam chybí. Stejně, jako by byla chyba zlobit se na někoho, že nedokáže
přijmout představy o Bohu, dobru a zlu, "očistci, peklu a ráji", byla by chyba
na straně druhé nepřipustit existenci světa jiného, než jaký známe z monitorů
našich počítačů...
Sféra
V letním semestru prvního ročníku jsme se pravidelně jednou
do týdne scházeli po ránu k přednáškám z matematiky ve velké posluchárně na
Karlově náměstí. Přednášel nám tam jeden starší pan docent. Jako při jakékoliv
jiné přednášce, také jsme vždy trochu pookřáli, když pronesl nějakou perličku,
nebo něco, co nebylo úplně k tématu. Pomáhal nám tak udržet pozornost a
přednáška alespoň nebyla nudná. Učili jsme se tehdy pracovat s dvojnými a
trojnými integrály a počítali jsme objemy různých těles. Pan docent si dal vždy
velkou práci s tím, abychom dobře pochopili zadaný problém a kreslili si tvary
počítaných těles. Dělal to většinou s takovým nasazením a zaujetím, jako by to
bylo vůbec to nejdůležitější, co si šlo v dané chvíli na světě představit.
Počítali jsme průniky koulí, krychlí, jehlanů, hyperboloidů, válců a jak
se ta všechna tělesa jmenují... Když jsme měli počítat průnik jehlanu s koulí,
nakreslil profesor osový kříž, zkušeně tam načrtl jehlan a domaloval kouli. Pak
se jen tak mimochodem otočil od tabule, podíval se po třídě a polohlasem
pronesl: "Malovat sféru je rozkoš." A ještě si u toho tehdy i slastně
mlaskl. Potom se ale trochu začervenal, rychle se otočil a obrázek dokreslil.
Užil sférické souřadnice a příklad před námi spočítal.
Když jsem se pak
doma učil matematiku a počítal příklady ke zkoušce, vzpomněl jsem si na tuto
příhodu a uvědomil jsem si, že i mně se vlastně jedna sféra (neboli koule, jak
říkáme my "laici") také líbila. Byla to kovová, mosazná koule obepnutá
rovnostranným trojúhelníkem a sloužila jako ozdoba kovového lustru zavěšeného
nad lavicemi v Týnském chrámu na Staroměstském náměstí. Jednou jsem si ji tam
totiž prohlížel a teď jsem si uvědomil, že sféra může být opravdu pěkná a
rozkošná. Zvláště, když je jí užito jako ozdoby v gotickém chrámu. Snad je to
zvláštní, když jsem si však vzpomněl na tu vysokou klenbu Týnského chrámu a na
ten kovový lustr na řetěze pod ní zavěšený, měl jsem i do té matematiky větší
chuť. Bylo totiž potěšující, že stejná tělesa, jaká my dnes v mysli uchopujeme a
jež abstraktně počítáme, zdobí i ten stoletý gotický chrám. Ještě dříve, než
jsem šel na zkoušku z matematiky, jsem proto znovu zašel na Staroměstské náměstí
a tu "sféru" si opět pečlivě prohlédl.
Paraboloid
Jedné přednášky se náš pan docent nemohl účastnit, a proto
za sebe poslal svoji kolegyni, aby s námi spočítala nějaké příklady ke
zkoušce. Byla to rozená matematička... Strašně rychle mluvila a ještě rychleji
myslela a počítala. Jen stěží jsme stihali opisovat příklady, které nám
předváděla. Byla to potom výhoda, když jsme měli ke zkoušce řešené příklady v
sešitě a také se nás tím asi snažila vyprovokovat k nějaké činnosti. Přiznám se
však, že jsem nebyl jediný, kdo z toho všeho chvatu a spěchu míval obavy. Někdy
mi opravdu stačilo si jenom vzpomenout na tu paní doktorku a už jsem dostával
strach z matematiky, která ani tolik složitá nebyla, kterou nám však ona
představovala.
Při té již vzpomenuté hodině nakreslila paraboloid, což je
jakási "roztočená" parabola a v prostoru tak vytvořený objekt. A pěkně zhurta na
nás spustila: "No, to je ten kotel, pekelnej kotlíček, ve kterým se budete
jednou smažit... No, honem, honem, ať už to máte spočtené." Na čerty jsem sice
příliš nevěřil, ale ten paraboloid jsem si po tom představil opravdu rychle. Pak
jsme už jen určovali integrační meze, počítali a dobírali se k výsledku.
S odstupem však musím přiznat, že přestože i mne studium stálo trochu
úsilí a někdy snad i strachu, než jsem se tím vším prokousal, míval jsem
většinou i z toho mála, co jsem už pochopil a co se z matematiky
naučil, radost. To hlavní však bylo, když jsem poznal, že i ti lidé, kterých
jsem se v životě nejvíce obával a z nichž jsem měl strach, se dokázali
na druhé usmát, udělat dobrý skutek a dokonce i u zkoušky trochu
přilepšit.
Anténa
Několik dní po havárii jaderné elektrárny v Černobylu na
jaře roku 1986 jsem se zúčastnil výměnného zájezdu do Moskvy od školy, kde jsem
studoval. Už jsme měli vše zaplaceno a zařízeno, takže nezbývalo, než projet
vlakem zamořenou oblastí 200-300 km od místa havárie. Běhal jsem radiový
orientační běh a vedoucí naší svazarmovské organizace se mi smál, že existují
dva druhy sportovců. Jedni jsou prý aktivní a druzí radioaktivní. Já byl ten
druhý. Takovéto pocty "lichotily", i pro ně jsem se však tak trochu "protekčně"
v létě dostal na radioamatérské závody s jednou lepší partou radioamatérů. Byl
jsem tam nejmladší, takže jsem musel pomoci s "čestnými" povinnostmi, jako
nošení olověných akumulátorů, kopání spižírny, ale i stavění antén, stanů a
podobně. Odměnou mi však bylo, když jsem si mohl i já "sáhnout" na zařízení,
které na kopci bylo. A protože jsem již odmala se vším rád "kroutil", ladil a
točil, měl jsem z toho samozřejmě také velkou radost.
Byl jsem tam pro
vysílání na "dvoumetru" (pásmo 145 MHz), ale mohl jsem chvílemi sedět i u
vysílače na 70 cm (pásmo 430 MHz). A dokonce jsem si sáhl i na zařízení pro
ještě "vyšší" amatérská pásma, i když majitel onoho zařízení byl na tyto své
výtvory (zvláště antény) patřičně hrdý a opatrný. Bylo to však pro mne velice
zajímavé a také jsem u něčeho takového byl poprvé. Když jsem tehdy otáčel
zvědavě anténou na "nejvyšším" pásmu (tam tehdy dostupném) - 6 GHz, přišel jsem
na zajímavou věc. V závislosti na různém nasměrování antény po obloze se od
zenitu směrem k obzoru měnil šum, přitom to ale určitě nebyl signál od jiné
amatérské stanice. Onen majitel, který zařízení zkonstruoval, na to tehdy řekl,
že to prý je šum z Vesmíru snad z Mléčné dráhy nebo co, že na vyšších pásmech to
má snad být ještě znatelnější. Někdo mu to prý údajně také vysvětloval. S
nadšením to ukazoval ještě dalšímu kolegovi, který tam s námi byl. Já to tehdy
vzal jako zajímavost a už jsem tomu nevěnoval větší pozornost. "Lovení" dalších
stanic mě totiž opět plně zaměstnalo a zabavilo.
O rok později v červenci
1987 jsem s touto partou byl na závodech opět, a to na Černé Hoře v Krkonoších.
Dolní pásma 145 MHz a 430 MHz byla už klasická "závodnická rutina" končící jen
ochraptěním od nepřetržitého "křičení" do mikrofonu. Když jsem však vyběhl na
střechu Černé boudy, abych tam svojí chabou znalostí telegrafu podpořil staršího
kolegu, byla to opravdu nádhera. Dodnes nemohu zapomenout na spojení v pásmu 3
cm (kmitočet 10 GHz), které se mu tam podařilo k jeho nemalé radosti navázat. Co
tehdy držel v ruce se podobalo spíše amatérsky zhotovené kameře z období počátků
němého filmu, než modernímu vysílači na pásmo 10 GHz. Z kuprextitu zhotovený
trychtýř natočil do předpokládaných míst jiného asi 30 km vzdáleného kolegy a ze
sluchátek se ozval hlasitý šum. Po chvíli se začalo ozývat i různé pískání a
nakonec se objevilo: "šššššš šš šs OK1 ššššš OK1 Ušššš tady tě volá OK1šššš
slyším, slyším paráda šššššš jo 59 OO1 šššs rozumím, rozumím ššššš teď to jde.
Jó - musíš to držet rovně ššššššš no jó, ale je to paráda šššššš šs..." Bylo to
i pro mne něco kouzelného a vzrušujícího, protože jsem viděl něco, co u nás v
roce 1987 ještě tak hned každý udělat neuměl a nevlastnil - vysílač na 10 GHz.
Musím říci, že taková záliba ve vymýšlení a poznávání něčeho nového
dokáže člověka dost očarovat a omámit. Jak se ale říká, může být vše nakonec pro
něco dobré. Já si například mohl s odstupem času pod dojmem studia fyziky
vzpomenout na onen "šum z oblohy" na centimetrových vlnách. Největší měrou byl
jistě způsoben jen šumem naší Země při různém úhlu elevace antény. Částečně v
něm však skutečně mohlo být i něco ze šumu zdrojů v našem Vesmíru a nakonec
(hluboko pod vším ostatním) i něco ze šumového balíku tzv. reliktního
(zbytkového) záření, které je považováno za jednu z hlavních opor teorie velkého
třesku a kosmologických představ fyziky.
Díky radioamatérskému závodění
jsem se tedy mohl zamýšlet nejenom nad šířením radiových vln v ionosféře, ale i
nad zářením "černých těles", která jsou ve Vesmíru, a de facto nad samotným
"stvořením světa"...
Kamení
Vyběhli jsme z halových laboratoří pražské elektrofakulty s
pocitem, že máme zase další den za sebou. V podchodu spojovacího krčku směrem k
šatně začal spolužák X. na spolužáka Y.: "Ty ženský jsou strašný. To tě,
kamaráde, stojí jen čas a peníze." "A nervy, né?" přitakal mu Y. "No jo, jenže
nejhorší na tom všem je, že když už na to takhle všichni přijdou, tak si prostě
nedaj pokoj a znovu a znovu se o to pokoušej." "To víš, takovej už je holt
život," utěšoval ho Y, který byl z nás asi tak nejrozumnější. "Tak ahoj,
kamarádi," rozloučili jsme se před školou a běželi každý po
svém...
Podařilo se mi pak jednou zavítat na studentské setkání v jednom
pražském kostele, kde jeden starší známější kněz moralista diskutoval se
studenty na téma "interrupce a umělé přerušení těhotenství". Nakonec se tam však
začaly řešit otázky typu: "Jak by se měl chovat tak zvaně 'katolický poslanec' v
parlamentu, co by měl prosazovat. Zda kompromis, nebo kompromis z kompromisu,
nebo naopak hájit tvrdě a neústupně katolický postoj s tím, že případný
kompromis bude sice kompromisem, ale stále ještě přijatelný z hlediska morálky.
Kdežto z kompromisu by nebylo možné už dále ustupovat." Musím přiznat, že mne ta
debata příliš nenadchla... I někteří další to pak asi uznali spíše jako ztrátu
času. Také si myslím, že by poslanci měli být především moudří a nemoudří,
pravdiví a nepravdiví, zodpovědní a nezodpovědní a ne je ještě dělit na
"katolické" a "nekatolické". Že něco není mravně v pořádku, si uvědomujeme a
zakoušíme občas všichni. Problém je ale asi v tom, že zákon lásky nejde tak
jednoduše popsat, podchytit a zahrnout do jednotlivých zákonů. Je třeba ho mít
nejdříve "v srdci" a teprve až potom na papíře a v parlamentu. Zákon o
interrupcích na pořad jednání však potom přišel a skutečně vyvolal jistá napětí.
A protože politika je věc veřejná, pokračoval i náš školní příběh.
Bylo
to hned v pondělí po přijetí interrupčního zákona. Sešli jsme se ve třídě na
pravidelné cvičení z matematiky, ale téma potratů bylo tak žhavé, že nějaké
integrály nás nemohly až tolik rozházet. Spolužák X. tehdy začal, jak to je
pěkně nespravedlivé a jak k tomu přijdou ty holky ze Slovenska, co musejí na
potrat dojíždět až do Čech, že za všechno mohou jen ty nějaké staré umodlené
babky, co na Slovensku jdou v neděli do kostela a tady nám pak církev nařizuje,
co si můžeme a nesmíme dovolit. I když jsem tam seděl jako věřící a alespoň
někteří to o mně věděli, nebyl jsem schopný jediného slova. Dokázal jsem tehdy
jen zarytě mlčet, sedět a čekat a nenapadlo mne nic, co by bylo možné říci
nahlas. V Písmu svatém stojí, že "budete-li vy mlčet, bude mluvit kamení". A
tehdy jsem asi opravdu zažil, že to "kamení" promluvilo. Když paní doktorka
vedoucí cvičení zpozorovala, že se dnes matematice jen tak hned věnovat
nebudeme, usoudila, že by nás měla nějak zkrotit. Řekla nám tedy jen, že když
ona ležela se svým třetím dítětem v porodnici, byla tam také jedna maminka,
která už měla deváté těhotenství a přitom první porod. To nás trochu zarazilo.
Prý měla šest interrupcí, pak asi dvě děti nedonosila a toto bylo první donošené
dítě. Byl to tehdy docela slušný argument proti interrupci jako praktikované
"ochraně" před početím. Spolužák X. řekl, že toto tedy uznává, ale pak stále
ještě něco namítal, až to dopadlo tak, že paní doktorka prohlásila, aby přišel
pan X. k tabuli. Dostala tak průběh cvičení opět pod svoji kontrolu a my jsme se
navíc museli ještě hodně krotit, abychom se nezačali škodolibě usmívat
spolužákovi, který to za nás chudák odnesl...
V mých očích však tehdy
naše cvičící velice stoupla, protože jsem dříve ani netušil, že by se právě ona
dokázala veřejně (před celým kruhem) zastat dobré věci.
Po hodině jsme si
to ještě na chodbě v klidu dopovídali, ale byli jsme přitom tehdy už více
kamarády, než jen nějakými soky a soupeři. Kamarád X. se nám přiznal, že byl
doprovodit svou holku na ten potrat a má proto už nějaké zkušenosti. Bavili jsme
se pak upřímně a otevřeně, jak ten život není jednoduchý. Nakonec nám X. řekl:
"Pořídil jsem si auto. Je to levnější a je s tím míň starostí." A než jsme večer
ve škole skončili, tak se v kruhu ještě zeptal: "Chcete vzít někdo na Jižní
Město?"
Zastavil vlak
Byl Zelený čtvrtek 1992, 9.45 ráno. Kousek před Týništěm zastavil vlak o něco rychleji, než vlaky obvykle zastavují. Bylo to v lese, kousek za klinkajícím přejezdem. Děti, které seděly v našem kupé u okýnka, ukazovaly své mamince. "Jé, dívej, tam byla hlava." Byli tam tři - vlastně čtyři. Mladá maminka byla prý těhotná a spěchali zřejmě do nemocnice. Z auta toho mnoho nezbylo. Strojvůdce běžel hned dozadu, podívat se, co se tam stalo. Přejezd byl za zatáčkou a auto asi zpozoroval až v posledním okamžiku. Trvalo to chvíli, než přijeli sanitky, policie, hasiči. Dvě sanitky odjely s majákem, třetí tělo přikryli, aby se na něj nemuseli dívat. Posádka vlaku u toho stála celá - od vlakvedoucího až po průvodčí. Nejmladší z nich (průvodčí) z toto brečela. Když si utřela své slzy, šla alespoň poprosit cestující, aby nevylézali z vlaku a počkali, až se bude moci v jízdě pokračovat. A byla to dlouhá chvíle, než se vlak zase rozjel. Nějak při tom ale nešlo myslet jen na to, že zřejmě budeme jenom o něco později doma. Když se vlak už opět dal do pohybu, přistoupil k nám do kupé další cestující. Starší pán, tak kolem pět a padesátky. Aby zakryl svoje rozpaky, tak se dal hned halasně do hovoru. "No, to jenom vyměněj na příští stanici fíru a pojedeme dál. To víte, to se stane. To se nedá přece zastavit v tyhle rychlosti. No, maj si ty lidi dávat na přejezdech pozor..."
Takovým lidem je ale těžké co povědět. Stejně by asi nepochopili, že jsou v životě okamžiky, kdy je nejlépe mlčet. Přemýšlel jsem, jaké asi budou ty letošní velikonoční svátky pro nejbližší té mladé rodiny, pro strojvedoucího, pro mladého strážníka, který tam s vážnou tváří stál, pro osádky ve vozidlech záchranné služby. Nakonec jsem se musel zamyslet i nad tím, proč vlastně i já si dokážu položit otázku o smyslu všech svých ambicí teprve ve chvíli, kdy se zastaví vlak, ve kterém jedu? ...
Mobil
"Je až s podivem, jak se po revoluci ti lidé infiltrovali",
říká kamarád, s nímž jsem v Praze zašel na pivo, s tím, že ve většině soukromých
telekomunikačních firem dnes na vedoucích pozicích nesedí jen řadoví členové
STB, ale přímo vyšetřovatelé bývalé státní bezpečnosti. 'I policista je člověk',
říkám si vduchu a jediné co mohu, krčím rameny... V hlavě mám už beztak svoji
zahraniční cestu a lokalní "bolesti" se snažím brát s nadhledem. Nový Zealand -
výlet pro mne srovnatelný snad jen s misí Appola na Měsíc...
Zbývá
vyřídit posledních pár věcí. Jednou z nich je převedení mého mobilního telefonu
z měsíčního paušálu na předplacený tarif. Navštěvuji proto stánek mého operátora
v Praze na Václavském náměstí. Zaměstnanec firmy mi sděluje, že on to změnit
nemůže, že sám si mám požádat a vytáčí číslo z jejich veřejného automatu.
Vyčekám svoji půlhodinku, odtajňuji heslo a operátor mi sděluje: "Mám pro vás
lepší řešení. Paušál 10 korun měsíčně." Přistupuji tedy na jeho nabídku s
tím, že platné to stejně může být až od příštího měsíce. Odlétám do ciziny a
jsem přesvědčen, že alespoň tuto věc jsem ošetřil.
"Takhle se vydělávají
prachy" mohu jen zaláteřit, když vidím fakturu za další měsíc 4300 korun (!).
Telefon v kapse se odbloboval a zavolal na hlasovou schránku, dle výpisu jsem
volal více než hodinu... Posílám tedy na účet společnosti příslušnou sumu (při
čekacích dobách jejich infolinek by stejně reklamace obnášela jen další fakturu
obdobné sumy)... Konec konců sám jsem pod vlajkou firmy Ericsson pro ně část
sítě plánoval, tak proč je touto formou OPĚT poněkud nepodpořit, že ? Pro
jistotu však nastavuji výši měsíčního limitu. A opět jsem v naději, že jsem to
ošetřil. Následuje faktura na 650Kč a já zjišťuji, že jsem nenastavil výši
limitu, pouze upozornění na tuto sumu... Znovu nastavuji omezení na 300Kč -
tentokrát už správně. Platné ale až od příštího zúčtovacího období, proto dále
trnu a telefon téměř nezapínám... I přesto je další faktura za více než 300Kč.
Tentokrát ne díky volaní do hlasové schránky, ale díky měsíčnímu paušálu. "Jak
to je možné, když jsem loni na podzim tarif změnil?" Táži se sám sebe... Nakonec
se mi z Čech dostavá odpověd: "Ověřovali si to, mají záznam, že jsi o změně
tarifu s jejich operátorem v listopadu skutečně hovořil, ale říkali, ze jsi NIC
NEPODEPSAL a tedy se jen INFORMOVAL, ale žádná změna v systému učiněna nebyla...
Operátor to dnes změnil, ale platit to může až od příštího zúčtovacího období,
zpětně to prý opravit nelze"...
Mohu jen znovu POKRČIT RAMENY a pomyslet
si: "Marketingové záměry manažerů soukrommých telekomunikačních firem skutečně
nechápu..." Upřímně vzato - ani mi tak nevadí, že si vedou záznamy o tom, CO,
KDY a S KÝM jsem si řekl. Horším je zjištění, že jako v 80.tých letech komunisté
i tyto firmy dnes slyší POUZE TO, co samy chtějí slyšet...
Mezi Eufratem a Tigridem
(volně na téma starověké Mezopotámie)Blízký východ je území, na němž se zrodila tři světová
náboženství - židovství, křesťanství a islám. Tyto světy se tam dodnes
setkávají, a proto i bližší pohled na dějiny těchto míst může přinést řadu
zajímavých a hlubokomyslných otázek i nabízet mnoho lákavých odpovědí až s
existenciálními důsledky. Tím spíše, že jde o místa výslovně citovaná Biblí, kde
se uskutečňovalo setkávání člověka s Bohem.
Mezopotámie tedy byla oblast
mezi řekami Eufratem a Tigridem (tzv. "Meziříčí"), která sama byla součástí tzv.
Úrodného půlměsíce sahajícího od Perského zálivu až po deltu Nilu (Dolní Egypt).
Obecně jsou tato místa považována za možnou kolébku civilizace vůbec. I sama
biblická zpráva v prvních kapitolách knihy Genesis [1] na tato místa odkazuje a
hovoří přímo o řekách Eufrat a Chidekel (hebrejský název řeky Tigris) jako
řekách vycházejících ze zahrady Eden - biblického ráje (Gen,2,10-14), v němž
mělo dojít k prvotnímu pádu lidstva po svedení hadem (Gen 3,1-7) a k vyhnání
lidí z tohoto ráje (Gen 3,22-24).
Přestože [5] považuje diskuse o vzniku
života spíše za záležitost minulého století ( "...Když se v 19. století
debatovalo o tom, vznikl-li život ve svých současných, zázračně přizpůsobených
formách spíše darwinovskou evolucí než speciálním stvořením, poukazovali vědečtí
komentátoři na to, že oba názory v podstatě konvergují. Současný stav
vyvíjejícího se světa nemůže být totiž ničím jiným než přesným zrcadlením
speciálních počátečních podmínek."), existuje i dnes celá řada lidí ochotných
hájit svůj vlastní, jediný, správný a pravověrný názor za použití všech sobě
dostupných prostředků a možností, což leckdy činí smysluplnou a plodnou diskusi
o těchto otázkách nemožnou. Z tohoto důvodu se může stát jakékoliv uvádění faktů
publikovaných odborníky "laické" veřejnosti vždy střetem demokratického světa
vědeckosti se světem jednoduchých účelovostí...
Snad tedy nemá smysl se
zabývat tím, zda je Země stará 4,5 tisíce let (jak asi dodnes tvrdí zastánci
"fundamentalistických" teorií) nebo zda přijmeme datování uváděné např. v [2] a
dalších pramenech. Podle nich je datováno osídlení skupinami lovců a sběračů do
doby kolem r. 90 tisíc let př.K., zavádění kostních nástrojů kolem r. 12 500
př.K., pěstování pšenice kolem r. 8 300 př.K., chov ovcí kolem roku 7 500 př.K.,
počátek hrnčířství v Sýrii kolem roku 6 000 př.K., zpracování mědi kolem roku 3
500 př.K., hrnčířský kruh v Palestině kolem roku 2 000 př.K. Rozhlasem dokonce
proběhla zpráva o člověku neandrtálského typu, který se měl na tomto území
vyskytovat před 150 tisíci lety. V [2] je uvedeno období kolem roku 11 000 př.K.
jako doba, kdy se začaly objevovat stálé osady, domy se skladovými prostory,
uměleckými předměty, kamennými ručními mlýnky a nástroji vyrobenými z kostí.
Toto období je označováno jako "natúfské" a měla v něm vznikat první stálejší
sídliště. (Např. Murejbát, Abu Chureiru na středním Eufratu.) Stálá sídliště se
začala objevovat již v 9. a 8. tisíciletí př.K., např. Jericho, Murejbát v
Sýrii, Cayönü v Anatólil, Gandž v Persii. Ke vzrůstu počtu vesnic došlo v
průběhu 7.tisíciletí s rozvojem zemědělství a chovem dobytka. V 5. a 4.
tisíciletí př.K. stále přibývalo stálých sídlišť a objevovaly se nové stavební
techniky, umění a řemesla. Ke konci 4. tisíciletí (počátek starší doby bronzové)
začala vznikat opevněná města. Oblast Mezopotámie obývali Sumerové užívající
klínové písmo. Kolem roku 3 000 př.K. bylo již zřejmě mnoho vesnic opuštěno a
opevněná města fungovala prý jako centra obchodu. Putování praotce Abraháma
(popisované v Gen 12,1-9) je datováno badately různě. Odhady se pohybují mezi
roky 2 000-1 000 př.K., ale existují vážné důvody pro uvažování již 18. století
př.K. Ve stručném výčtu dějin starověké Mezopotámie stojí za zmínku objev města
Mari ve 30. letech 20. století, které je datováno do 18. st. př.K., kde byly
nalezeny hliněné tabulky s akadským klínopisem. Do poloviny 18. století př.K. je
možné datovat počátky říše starobabylónské po několik století ovládající oblast
Mezopotámie. Tato říše byla pak vystřídána říší asyrskou, její největší rozkvět
byl v 9. a 8. století př.K. Na konci 7.století př.K. vzniká opět říše
Novobabylonská. Roku 587/6 byl králem Nabuchodonozorem zničen Jeruzalém a
nastala doba tzv. babylonského zajetí. Roku 539 př.K. dobyl Babylon perský král
Kýros (město se vzdalo bez boje) a nastala doba říše perské. Roku 333 př.K.
obsadil Persii Alexandr Veliký a po deset let (do jeho smrti) byla Mezopotámie
součástí říše Řecké
Díky současné archeologii a soustavnému úsilí
historiků a vědců si můžeme skládat mozaiku našeho poznání a dělat úsudek o
vývoji civilizace. Zajímavým snad může být zjištění, že samy židovské biblické
texty byly sepsány v době mnohem pozdější (babylonské zajetí - 6.století př.K.)
a jsou i o událostech mnohem mladších, než jsou jiné dochované stopy a záznamy o
životě naší civilizace na Zemi. Přitom se však naše zkušenosti mohou shodovat s
poselstvím Starého Zákona o "Bohu žárlivě milujícím lidi". Máme tedy přijímat
nebo odmítat texty a poselství Bible? Mohou být tyto texty pro nás důležité,
nebo je můžeme pochopit až s náležitým výkladem jejich obsahu?
Rád bych
připsat zmínku o jednom kolegovi ze studií, i když se snad bude zdát, že to s
dějinami starověké Mezopotámie tolik nesouvisí. Byl vychován jako katolík,
chodil i ministrovat. S příchodem na pražská studia však přišel zřejmě o kontakt
se společenstvím věřících doma a začal přicházet i o svůj vlastní vztah ke
katolické liturgii, přestože neměl daleko k mnichům z nedalekého pražského
kláštera, kde s velikou precizností kladli důraz právě na důstojnost a obřadnost
liturgie... Jak říkal, poznal mezi katolíky i lidi, kteří si "vyšlapali" svůj
vlastní vztah k Bohu a skutečně žili víru. Nabyl však dojmu, že toto "jasno"
měli všichni pouze potřebu (svět, v němž žili), ale obecně filosofie a "učení"
katolické nauky (s níž se v životě setkal) mu nebyly schopny bezesporu vypovědět
PRAVDU o světě. Začal proto s poctivostí a důkladností mladým lidem vlastní
hledat v jiných nábožensko-filosofických směrech. Prošel i zen-buddhismem, ale
nakonec se dostal blízko k lidem z tzv. církve Sjednocení. Tam našel
společenství mladých, ale prý i logicko filosofický "nadhled", který mu přišel
mnohem jasnější a pravdivější, než nauka katolické církve a její liturgie. Ta
církev byla založena panem Moonem z Jižní Koreje, který svoje učení rozvedl ve
své knize DIVINE PRINCIPLE [4]. Dnes má církev ve světě nemálo příznivců a kniha
Principů je základem nauky tohoto hnutí. Celé dějiny jsou podle té knihy
dějinami lidstva k lepší společnosti. K té, jaká byla původně chtěna a zamýšlena
Bohem, když stvořil člověka v biblickém ráji. Jedinou cestou, jak lepšího světa
zde na Zemi dosáhnout, je změna sebe sama, chování lidí bližší ideálu, jaký byl
chtěn Bohem, když tvořil svět. Ideálem správného života je dokonalá rodina, a
proto i na osobu Krista je nahlíženo jako na proroka, který svoje poslání
nesplnel a NEDOKONČIL, protože jeho úkolem bylo prý založení DOKONALÉ rodiny. To
se podařilo až dnes panu Moonovi a on je proto dle Principů [4] druhým Kristem
poslaným od Boha. Jím založená rodina lásky má nastolit lepší svět, v němž lidé
budou žít dokonalým životem...
V [4] je chápána řada věcí z Bible jen
symbolicky, není trváno na doslovných výkladech. Při vysvětlování prvních
kapitol z Genese je rozlišováno mezi tzv. časem biblickým a časem skutečným.
Bible hovoří o stvoření světa v sedmi dnech, ale toto mohlo v čase skutečném
odpovídat i několika miliardám let. Tím by nebyl tento výklad ani v rozporu s
teoriemi evoluce a VT, neboť od okamžiku počáteční singularity do času stvoření
člověka, stejně jako od okamžiku vyhnání lidí z biblického ráje do doby naší,
mohl ve skutečnosti uplynout libovolně dlouhý čas. Zdá se proto, že by toto
učení nemuselo být v rozporu ani s názory soudobé fyziky...
Zastavme se
však u jednoho DETAILU. Můj kolega, stejně jako to šlo vyvodit z knihy [4] (graf
na str.137), zastával pro mne zajímavý názor, že oblast prvotního ráje na Zemi
skutečně existovala a jak uvádí Bible (druhá kap. knihy Genesis), muselo jít o
oblast vymezenou řekami Píšon, Gíchón, Chidekel (Tigris) a Eufrat. Přečteme-li
si však pozorně ve třetí kapitole Genesis o vyhnání z ráje (..."Teď je člověk
jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu
života, jedl a byl živ navěky." Proto jej Hospodin Bůh vyhnal ze zahrady v
Edenu, aby obdělával zemi, z níž byl vzat. Tak člověka zapudil. Východně od
zahrady v Edenu usadil Cheruby s míhajícím se plamenným mečem, aby střežili
cestu ke stromu života. - Gen 3,22-24), musíme připustit, že biblické líčení
je pouze abstrakcí jakéhosi ráje mimo náš svět a mimo náš prostoročas,
protože v opačném případě by v minulosti mohli být lidé nesmrtelní, což je však
ve sporu s povahou života v našem vesmíru... Je tedy snad na místě připustit
jistou nespojitost (díky onomu "vyhnání") mezi rájem líčeným v Bibli a
světem, v němž žijeme a přemýšlíme, a který se snaží popisovat moderní fyzika.
Dokud si to neuvědomíme, nebude nám (logicky) činit potíž připouštět, že
když už v minulosti na Zemi jednou ráj byl, není důvod, aby se poctivým snažením
lidí nemohl nastolit znovu. Možná právě proto mají dnes tyto náboženské a
filosofické trendy (a byla to asi i jedna z logických chyb komunismu) tolik
příznivců mezi těmi, kdo s budováním ráje na Zemi nemají tolik zkušeností... Z
pohledu jiných dochovaných stop života je židovská zpráva o stvoření v knihách
Bible sepsána teprve "nedávno" (1. tisíciletí př.K.). Svět, který popisuje
dnešní věda a v němž se hovoří o tzv. dědičném hříchu, je zřejmě jiný. Náš
prostoročas s prvotním rájem měl těžko kdy co společného. Každá živá bytost je v
něm omezena i okamžik lidské smrti představuje jistou nespojitost. LZE tedy
připustit, že svět se už od počáteční singularity vyvíjel ve stavu, v jakém ho
známe dnes, že pověstný ráj mohl být skutečně "mimo" náš prostor a čas.
Díky kolegovi z kolejí jsem si tedy uvědomil, že zamýšlení se nad
historií a dějinami civilizace na území Blízkého východu může vyvolat mnoho
hlubokých otázek. Ve světle křesťanství však lze chovat naději, že
nespojitosti na konci života každého z nás (snad i ta, o níž bylo pojednáno zde)
jsou nakonec přeci jen "integrovatelné", jak to kdysi s nadhledem zminil
už můj pan profesor...
Seznam užité literatury:
[1]
Bible, Písmo svaté Starého a Nového zákona, Ekumenický překlad, Ekumenická rada
církví 1988
[2] Pritchard,J.,B.: Biblický atlas, Česká biblická
společnost, Praha 1996
[3] Dowley,T.: Školní biblický atlas, Česká
biblická společnost, Praha 1994
[4] Divine Principle: The Holy Spirit
association for the Unication of World Christianity, second edition, HSA-VWC,
West 43rd street, N.Y. 1036, New York 1973
[5] Barrow, J.: Teorie všeho.
Hledání nejhlubšího vysvětlení, Mladá fronta, Praha 1996
[6] Hawkinng,
S.: Stručná historie času, MF 1991
[7] Hawkinng, S.: Černé díry a
budoucnost vesmíru, MF 1993
[8] Grygar, J.: Vesmír, jaký je, Mladá
fronta, Praha 1997